torsdag den 8. oktober 2015

Haveplan : Køkkenhaven



Inspireret af Kjeld Slots elipser og i særdeleshed hans elipseformede køkkenhave, er også vores køkkenhave moduleret :




Her et før-billede. Køkkenhaven var bare gravet midt i plænen, hvor der var mest sol.  Der var brug for nogle grænser - men skulle den være firkantet, skulle det være højbede…? Denne del af haven ligger ud til vejen og skråner i terræn og har skæve kanter.  Desuden bor vi ikke i et moderne hus, men et ældre et af slagsen. Så den helt moderne havestil passer ikke rigtigt til.

Elipsen!
Jeg er vild med de organiske former, og de blev allerede brugt flere steder i haven i forvejen.
Så blev bøgehække plantet foråret 2014. Og heldigvis er de alle overlevet og netop haft deres første rigtige udspring her i 2015.










Der er to tværgående stier, så der opstår fire lagkage-formede bede. De store stier blev sået til med græs. Små-stier ind i bedene, blev der også anlagt, så man kan komme til at så mm. 














































































Dags dato ser den sådan ud :

































Køkkenhaven er anlagt så man kan kigge op ad "hovedgangen" inde fra huset.

Overordnet set er vi glade. Men der mangler stadig struktur, afgrænsniger af bedenes kanter, så det hele kommer til at stå mere skarpt. Og så mangler hækkene jo fylde, men det må komme ligeså stille.

Lige nu arbejder jeg på at lægge nogle indre små stier langs hækken, så den står for sig selv uden afgrøder lige opad. Og så kan man gå en lille runde.


















































Det krummer jo - så foreløbig har jeg gang i et flet-forsøg. Men jeg ved ikke helt hvad jeg synes. Rustent jern ville være utrolig smukt, men det kan jeg ikke lige selv stå med, tror jeg. Eller….?

Og om der skal være flis, stenmel eller noget helt tredje på disse små stier, ja det går jeg lige og overvejer.


Det ser ikke helt ud af så meget endnu, men alligevel her en lille præsentation af projektet. Og om ikke andet, så har vi jo glæde af den!  Mens vi venter.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar